1. Kiknek ajánljuk a részképesség-vizsgálatot?
A részképesség-vizsgálat azoknak az óvodás és iskolás gyerekeknek ajánlott, akiknek előzetes iskolaérettség-vizsgálata, vagy olvasás-írás-számolás vizsgálata, illetve egyéb gyorsszűrő eljárások nehézséget mutatnak, és a nehézség részképességzavart jelez. Ezt minden esetben a gyógypedagógus diagnosztikai elemző vizsgálata határozza meg.
2. Milyen területeket ismerhetünk meg a részképesség-vizsgálat során?
- Vizuális differenciálás
- Vizuális diszkrimináció
- Vizuális szeriális emlékezet
- Auditív differenciálás
- Auditív diszkrimináció
- Verbális akusztikus emlékezet
- Intermodális integráció
- Intermodális szeriális emlékezet
- Beszédmotorika
- Vizuo-motoros koordináció
- Vizuális figyelem
- Akusztikus figyelem
- Testséma, téri orientáció.
3. A részképességek felépülése
- A gondolkodás és tanulás fejlődése egy fához hasonlítható, amelyen az alapvető készségek a gyökér és törzs szintjén képzelhetők el.
- Az észleltek feldolgozása ezután az ágaknál folytatódik. (Emlékezés, sorrendiség, cselekvéstervezés szintje.)
- Végül a lombkorona jelképezi a a komplex készségeket, teljesítményt, pl. helyesírás, olvasás.
4. Mi a vizsgálat kimenetele?
- A részképesség-vizsgálat kimenetele lehet a részképesség-gyengeség kizárása, vagy megállapítása.
- A gyengébb részképességek fejlesztése otthon napi 10 perces tréningcsomaggal végezhető.
- Igény szerint 3 havonta konzultáció, szükség szerint újabb tréningcsomag átvétele lehetséges.
- Az iskola-előkészítő, vagy olvasás-írást fejlesztő foglalkozásokba beépíthető.
5. Mi a Sindelar részképesség-terápia?
- A gyakorlóprogram az elemzett és fa-diagram által ábrázolt képességprofilból indul ki.
- A gyengébb részképességek fejlesztését szolgálja pontosan meghatározott tevékenység keretében, napi 10 percben.
- A fokozatosság elvét követi.
- A gyakorlás óvodás korban játékos jellegű.
- Iskolás korban a feladatlap szülőknek előírt, érthető, könnyen felhasználható.
- Csak akkor szabad tovább haladni, ha hibátlan egy feladat.
5. Mi a Sindelar részképesség-vizsgálat és terápia elméleti háttere?
- Dr Brigitte Sindelar osztrák pszichológus dolgozta ki.
- Az óvodás, illetve iskolát kezdő; valamint az iskolás tanulók számára külön vizsgálatot és terápiás programcsaládot adott közre.
- Magyar adaptációját Zsoldos Márta és Ringhofer Jánosné dolgozta ki.
- Az eljárás alkalmazása képzéshez kötött.
- Fejlődéslélektani és kognitív pszichológiai alapokra épül.