Részképesség-vizsgálat

Reszkepesseg-vizsgalat

1. Kiknek ajánljuk a részképesség-vizsgálatot?

A részképesség-vizsgálat azoknak az óvodás és iskolás gyerekeknek ajánlott, akiknek előzetes iskolaérettség-vizsgálata, vagy olvasás-írás-számolás vizsgálata, illetve egyéb gyorsszűrő eljárások nehézséget mutatnak, és a nehézség részképességzavart jelez. Ezt minden esetben a gyógypedagógus diagnosztikai elemző vizsgálata határozza meg.

2. Milyen területeket ismerhetünk meg a részképesség-vizsgálat során?

Reszkepesseg-vizsgalat
  • Vizuális differenciálás
  • Vizuális diszkrimináció
  • Vizuális szeriális emlékezet
  • Auditív differenciálás
  • Auditív diszkrimináció
  • Verbális akusztikus emlékezet
  • Intermodális integráció
  • Intermodális szeriális emlékezet
  • Beszédmotorika
  • Vizuo-motoros koordináció
  • Vizuális figyelem
  • Akusztikus figyelem
  • Testséma, téri orientáció.

3. A részképességek felépülése

  • A gondolkodás és tanulás fejlődése egy fához hasonlítható, amelyen az alapvető készségek a gyökér és törzs szintjén képzelhetők el.
  • Az észleltek feldolgozása ezután az ágaknál folytatódik. (Emlékezés, sorrendiség, cselekvéstervezés szintje.)
  • Végül a lombkorona jelképezi a a komplex készségeket, teljesítményt, pl. helyesírás, olvasás.

4. Mi a vizsgálat kimenetele?

  • A részképesség-vizsgálat kimenetele lehet a részképesség-gyengeség kizárása, vagy megállapítása.
  • A gyengébb részképességek fejlesztése otthon napi 10 perces tréningcsomaggal végezhető.
  • Igény szerint 3 havonta konzultáció, szükség szerint újabb tréningcsomag átvétele lehetséges.
  • Az iskola-előkészítő, vagy olvasás-írást fejlesztő foglalkozásokba beépíthető.

5. Mi a Sindelar részképesség-terápia?

reszkepesseg-vizsgalat
  • A gyakorlóprogram az elemzett és fa-diagram által ábrázolt képességprofilból indul ki.
  • A gyengébb részképességek fejlesztését szolgálja pontosan meghatározott tevékenység keretében, napi 10 percben.
  • A fokozatosság elvét követi.
  • A gyakorlás óvodás korban játékos jellegű.
  • Iskolás korban a feladatlap szülőknek előírt, érthető, könnyen felhasználható.
  • Csak akkor szabad tovább haladni, ha hibátlan egy feladat.

5. Mi a Sindelar részképesség-vizsgálat és terápia elméleti háttere?

  • Dr Brigitte Sindelar osztrák pszichológus dolgozta ki.
  • Az óvodás, illetve iskolát kezdő; valamint az iskolás tanulók számára külön vizsgálatot és terápiás programcsaládot adott közre.
  • Magyar adaptációját Zsoldos Márta és Ringhofer Jánosné dolgozta ki.
  • Az eljárás alkalmazása képzéshez kötött.
  • Fejlődéslélektani és kognitív pszichológiai alapokra épül.