Diszlexia prevenció

Diszlexia-prevencio

Olvasástanítás 1. osztályosoknak

Az diszlexia megelőzése ebben a korban nagyon fontos, hiszen sokszor csak 1. osztály végén derül ki, hogy a gyermek betűket téveszt, nehezen szintetizál szavakat, esetleg nem érti, amit olvas.

Hogyan zajlik az olvasástanítás?

  • Az élményalapú olvasás-írástanulás sok fejlesztő eszköz és játék bevonásával zajlik, vidám hangulatú foglalkozások keretében, mivel jól tudjuk, hogy minden tevékenység, ami pozitív érzelmekkel párosul, az könnyebben beépül a tanulási folyamatba.
  • Az egyénre szabott technikák jól alkalmazhatók kis csoportban, differenciált feladatokkal tudnak lépésről lépésre haladni.
  • Nagy hangsúlyt fektetünk a részképességek fejlesztésére, melyek nélkülözhetetlenek a tanuláshoz.
  • Kis csoportban megtapasztalják, hogy másoknak is vannak erősségeik és gyengeségeik.

Mik a diszlexia, diszgráfia megelőzés lépései?

  • A terápia során a gyerekek elsajátítják a tanult betűkhöz tartozó hangokat, később a betűkből szótagokat, majd szavakat alkotnak. Sok analóg szótípus olvasásával alakítjuk ki a helyes olvasástechnikát, számos kép, betűkártya, szótagkártya kirakásával, ezáltal a gyerekek kreatív módon élményekkel gazdagodva vesznek részt a folyamatban.
  • Az értő olvasást a kezdetektől fejlesztjük, hogy később a mondatok, majd a szövegek értelmezése ne okozzon gondot.
  • Az olvasással párhuzamosan az írástanulás folyamatát is támogatjuk.
  • Megtanulnak a vonalközben tájékozódni, betűelemeket írni.
  • A gyerekek játékos gyakorlatokkal tanulhatják meg a helyes betűalakítást, betűkapcsolást kreatív játékok, zenehallgatás, mozgás és kézműveskedés közben.
  • A foglalkozások alatt a különböző észlelési csatornák stimulálása is szerepet kap, (pl. babzsákon kell betűket kitapogatni, egymás tenyerébe, hátára írt betűket kell kitalálni), így az idegrendszer érlelésén keresztül, élményeket gyűjtve, szinte észrevétlenül részese a gyermek a tanulási folyamatnak.

Milyen részképességeket fejlesztünk a diszlexia megelőzése során?

  • A részképességek fejlesztése során fejlesztő játékok segítségével különös hangsúlyt fektetünk a különböző észlelési és emlékezeti funkciók fejlesztésére. Pl.: auditív észlelés, differenciálás, auditív emlékezet; vizuális differenciálás, diszkrimináció, vizuális emlékezet.
  • A sorrendiség, téri tájékozódás, látott-halott információk összekapcsolása, intermodális integráció fejlesztése szintén része a terápiának, ezek a részképességek az olvasástanítási módszerbe beépülnek.
  • Az írástanulás során a grafomotoros készség fokozatos megerősítése a cél.
  • Fontos része a csoportos foglalkozásnak, hogy a gyerekek elsajátítják a csoportmunka formáit, közben a szociális kompetenciáik is erősödnek.
  • Megtanulják a segítségkérés és segítségnyújtás formáit, megtanulnak alkalmazkodni, együttműködni másokkal.

Az olvasástanítás folyamata alsó tagozatban folyamatos, hiszen magasabb szinteken egyre hosszabb szöveget, egyre összetettebb nyelvtani szerkezeteket is értelmezni kell, ezért minden osztályfokon lehetőség van az olvasás fejlesztésre.