1. Mikor érdemes elvégezni a diszlexia-veszélyeztetettség vizsgálatot?
A diszlexia-veszélyeztetettség vizsgálat egy nagycsoportos óvodások számára összeállított feladatsor. Segítségével meg lehet állapítani, vagy ki lehet zárni a gyermek érintettségét, diszlexiára való hajlamát.
Az olvasás-írástanuláshoz szükséges részképességeket méri fel a gyógypedagógus kb. 2×45 percben. A diszlexia-veszélyeztetettség vizsgálat segít feltérképezni a gyermek képességstruktúráját.
A diszlexia megelőzése érdekében a gyengébb részképességeket óvodás korban meg kell erősíteni, otthoni gyakorlóanyaggal, vagy a szülő igénye szerint fejlesztő foglalkozásokkal.
A diszlexiára, diszgráfiára való hajlam megállapítása, vagy kizárása a vizsgálat célja.
Az olvasási nehézségre utaló tünetek korai felismerése segíti a preventív beavatkozás megtervezését.
Diszlexiára való hajlam esetén van lehetőség a problémák kezelésére. A diszlexia-diszgráfia veszélyeztetettség csak egy tünet, ami kezelhető, és az olvasási nehézség megelőzhető.
- Óvodás korban még nagyon fogékony az idegrendszer a beavatkozásra, ezért könnyebb segítséget nyújtani. Fontos a fejlesztés során a visszamérés, a fejlődés nyomon követése, akár otthoni gyakorlóanyagot, akár fejlesztő foglalkozást kér a szülő.
- A diszlexia megelőzésében óvodás korban az iskola előkészítő foglalkozás, 1. osztályban a diszlexia prevenció, később pedig az olvasás fejlesztés segíthet.
- Amennyiben probléma merül fel a figyelem, mozgásszervezés, egyéb részképességek területén, akkor további vizsgálatok segíthetnek a háttérben meghúzódó okok feltárására, hiszen a lényeg, hogy arra a szintre menjünk vissza, ahol éppen a gyermek tart.