Válaszd az olvasás fejlesztő foglalkozást, ha szeretnéd, hogy gyermeked sikeres iskolai teljesítményt nyújtson! Az olvasás fejlesztése minden iskolás gyermeknél javítja a tempót, betűtévesztést, szövegértést, és az íráskészséget. Segít abban, hogy kevesebb idő alatt készüljön el a leckével.
1. Olvasásfejlesztés 1. osztályosoknak diszlexia prevenció
2. Olvasás fejlesztés 2-8. osztályig olvasás, szövegértés, íráskészség fejlesztés
Sok iskolát kezdő gyermek már óvodás korában ismerkedik a betűkkel – esetleg megtanul olvasni – mégis felmerülhet a kérdés a szülőkben, hogyan tovább?
- A már olvasgató, és olvasni tanuló gyermekeknek a gyógypedagógusok abban nyújtanak segítséget, hogy – játékos formában, rengeteg izgalmas fejlesztő eszköz és játék bevonásával, – kialakuljon a jó olvasási technika, a biztos szövegértés. A diszlexia prevenció egy gondosan felépített olvasástanítási folyamat, a gyermek számára pedig örömteli tanulás és játék.
- Az olvasásfejlesztés során fontos szempont, hogy a betű-hang kapcsolat biztonsággal kialakuljon, ne kelljen gondolkodni azon, hogy az adott betűképhez, milyen hangot kell előhívni, milyen artikulációs mozgást kell kivitelezni, máskülönben az olvasási tempó nagyon lelassul, és betűtévesztések keletkeznek.
- A sikeres olvasástanulás feltétele a szavak hangokra bontásának a képessége, valamint hangokból, szótagokból szavak összerakásának a kivitelezése, magánhangzók kiemelése a szóból. Ehhez rengeteg beszédészlelés gyakorlat és fejlesztő játék áll rendelkezésre.
- A tanult betűkből szótagokat, később szavakat olvasunk, a Meixner-módszer alapján, ezzel támogatjuk a helyes – szótagoláson alapuló – olvasástechnika kialakítását.
- Olvasástanulás során fontos szempont az értő olvasás fejlesztése, mely először a szavak, később pedig a mondatok, szöveg szintjén is megjelenik.
- A szókincs bővítése minden óra feladata.
- Az írott betűelemek, betűkapcsolások begyakorlása az íráskészség kialakítását és automatizációját célozza. Kezdetben játékosan betűelemeket raknak össze a gyerekek, ujjal festenek stb, később nagy vonalközben írnak, majd egyre kisebb sortávolságba helyezik a betűket.
2. Olvasás fejlesztés 2-8. osztályig: olvasás, szövegértés, íráskészség fejlesztés
- A fent említett területeket osztályszintnek, képességszintnek megfelelően lehet tovább fejleszteni, ehhez is előzetes felmérés szükséges, a gyermek életkorához és olvasás-íráskészség szintjéhez igazodó foglalkozás megítélése érdekében.
- Itt már több szótagú, nehezebb szavak olvasási technikáját is begyakoroljuk, illetve egyre nagyobb szövegek feldolgozása, értelmezése a feladat. (Analóg szószedetek olvasásával, valamint szótagból szavak összerakásával, szövegértést fejlesztő olvasmányokkal).
- A nyelvi-grammatikai készség fejlesztése játékos formában zajlik, (szinonimák, szófordulatok, szókapcsolatok, szólások ismeretének bővítése,) a szóbeli és írásbeli kifejezőkészség fejlesztése mellett.
- A helyesírást sok auditív figyelem, differenciálás és ritmusgyakorlat végzése mellett fejlesztjük szavak, majd mondatok szintjén.
3. A részképességek fejlesztésére nagy hangsúlyt fektetünk
- Az auditív differenciálás, diszkrimináció játékai a hangokra irányuló figyelem fejlesztését célozzák. Ez azért fontos, mert a magyar nyelvben meg kell tudni különböztetni a hangokat zöngésség és hosszúság szerint, így kerülhetjük el később a helyesírási hibákat, betűtévesztéseket, valamint a diszlexia kialakulását…
- az auditív emlékezet segít abban, hogy a már elolvasott szótagot, szavakat ne felejtse el, így alakul ki a sikeres szóolvasás, szövegértés;
- a téri tájékozódás szükséges a balról-jobbra haladás kialakításához olvasásánál, írásnál egyaránt, ez a részképesség segíti, hogy eligazodjon a gyermek a vonalközben, térből a síkba tudjon transzformálni. A jól tájékozódó gyermek ábrákat, betűformákat könnyebben felismer;
- a vizuális figyelem fejlesztése a hasonló formák, betűk megkülönböztetését teszik biztosabbá; a vizuális emlékezet segít a betű-hang összekapcsolásában;
- a szerialitás, sorrendiség, ritmusérzék a szavak szótagolásához szükséges, valamint az olvasott, írott betűk, számok egymásutáni felismerését alapozza meg;