1. Kiknek segít az iskola-előkészítő foglakozás?
Elsősorban a nagycsoportos óvodásoknak nyújt segítséget ez az ellátás. Az 5. életévüket már betöltött gyerekeket várunk iskola-előkészítő csoportjainkba.
2. Mely részképességeket fejlesztjük az iskola-előkészítő foglalkozásokon?
Az iskola-előkészítő foglalkozás az iskolaérettség kritériumainak megfelelően az alábbi részképességek fejlesztését célozza:
- Feladattudat, feladattartás, szabálykövetés.
- Grafomotoros készség.
- Számolási készség.
- Auditív észlelés, auditív differenciálás, auditív diszkrimináció.
- Szókincs, beszédfejlesztés, grammatikai készség.
- Auditív emlékezet.
- Vizuális észlelés, vizuális differenciálás, alakkonstancia, vizuális diszkrimináció.
- Vizuális emlékezet.
- Téri, idői tájékozódás.
- Síkbeli transzformációk.
- Testséma.
- Ritmusérzék, szerialitás.
- Szociális kompetenciák.
3. Hány gyerek lesz egy iskola-előkészítő csoportban?
- A kis létszámú foglalkozások jó átmenetet képeznek az óvoda és iskola között.
- 6-10 gyermek kerül egy csoportba, és játékos, vidám hangulatú, de keretek közé helyezett tematika mentén haladunk.
4. Hogyan épülnek fel a foglalkozások?
- A foglalkozások során – a gyerekek előzetes felmérése után – egyéni képességeik mentén kapnak differenciált feladatokat.
- Az egyéni differenciálás a csoportos, játékos, verbális helyzetekben is érvényesül.
- Nagyobb létszám esetén (8-10) fő két gyógypedagógus tartaja a foglalkozást, így minden gyermekre elegendő figyelem jut.
- Minden hónapban 4, heti 1-1 óra foglalkozást biztosítunk.
- A gyerekek létszámában van rugalmasság, de az is fontos, hogy ne óráról órára változzon a gyerekek összetétele.
- Ezért a foglalkozásokba hónap elején lehet bekapcsolódni, ahol a szülő vállalja arra a hónapra való elköteleződését, a csoportdinamikai szempontok fontossága miatt.
- Biztonságot nyújtó, de befogadó légkör kialakítása a cél.
- A gyerekek erősségeire építünk, miközben támogatjuk a gyengébb részképességek fejlődését is.
5. A szülők szerepe az iskola-előkészítésben
- Mivel minden szülő azt szeretné, hogy gyermeke biztonsággal megállja majd a helyét az iskolában, ezért gyakran segítségre lehet szüksége.
- Jól ismerjük azt a helyzetet, amikor a gyermek a szülői próbálkozásoknak, fejlesztő jellegű feladatoknak ellenáll. Nem véletlen, hiszen ez sokszor szerepkonfliktushoz vezet, a szülő elsősorban szülő szerepben funkcionál, és nem tanár.
- Mi segítünk gyermeke iskolaérettség vizsgálatában és az iskolára történő felkészítésében! Az állandó visszajelzés, pozitív megerősítés a szülők számára is fontos.
- Holisztikus szemléletben közelítünk a gyermekek és szüleik felé.